کد مطلب:149832 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:266

کمترین ثواب زائر حسین
ابن قولویه نقل كرده كه حضرت موسی بن جعفر، علیه السلام، فرمودند: ادنی ما یثاب بن زائر الحسین، علیه السلام، بشط الفرات اذا عرف بحقه و حرمته و ولایته ان یغفر له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر؛ [1] كمترین چیزی كه به عنوان اجر و ثواب به زیارت كننده ی حسین در كنار شط فرات داده می شود، هنگامی كه عارف به حق او و حرمت او و ولایت او باشد، این است كه گناهان گذشته و آینده ی او آمرزیده شود.

سیمای مقدس امام حسین - در این كلام مبارك


حضرت كاظم، علیه السلام، كاملا متجلی است زیرا می فرماید كمترین ثوابی كه به زائر حسین در كنار شط فرات داده می شود این است كه گناهان گذشته و آینده ی او مورد غفران الهی قرار خواهد گرفت و مهم تعبیر امام، علیه السلام، به كلمه (ادنی) است، اشاره به اینكه چه بسا ثوابهای بزرگ و بالاتر را خدای تعالی مقرر بدارد ولی آنچه كه ذكر شد، كمترین مرحله اجر و ثواب این عمل مبارك است، البته در صورتی كه زیارت كننده عارف و شناسای به حق و حرمت و امامت آن بزرگوار باشد.

كسی كه امام حسین را صاحب حق عظیم برخود و بر همه ی افراد جامعه بداند، احترام خاص، مقام والا و شأن رفیع آن پیشوای بزرگ انسانی را شناخته و مراعات نماید و آن حضرت را به عنوان امام و رهبر الهی خود بشناسد و طاعت او را فرض، لازم و واجب بداند، و در همه ی امور به آن بزرگوار اقتدا نماید، چنین كسی مشمول آن همه ی الطاف الهی قرار گرفته و از غفران الهی بهرمند خواهد گردید.

و بالاخره از چند نقطه نظر روایت مزبور برای بحث ما مفید است:

1 - اینكه حضرت امام حسین حقوق و احترامات خاصی دارد، چنانكه دارای مقام ولایت است.

2 - شناختن این مقامات عالی و مدارج رفیع و والا لازم است و در


بالا بردن ارزش و اعتبار عمل آدمی نقش مهمی را ایفا می كند.

3 - كمترین پاداش زیارت مقرون به این عرفان، آمرزش مجموعه ی ذنوب و گناهان آدمی از گذشته و آینده است. و لابد مراحلی هم دارد كه قابل وصف نیست و خداوند، بدان آگاه است.


[1] ابن قولويه، محمد؛ كامل الزيارات، ص 149، ب 54، ح 3 و ص 166 -، ح 5، ب 62 و نيز ب 54، ح 1 - 5 - 8 - 12 با اختلاف.